میگویند: حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) و اسلامگرایی، عدالت و امنیت در سطح جهان مسئلهی سادهای نیست، چرا در قرآن کریم هیچ اشارهای به آن نشده است؟
در زمان حضرت رسول اکرم (ص) نیز بسیاری میگفتند: اگر آن چه ما میخواهیم را به عنوان وحی بیان نماید، ما به دین او می گرویم، در حالی که «الله» و «هادی» اوست و آن چه بر اساس حکمت و مشیتاتش صلاح بداند نازل مینماید و او در امورش نه از کسی صلاح و مشورت میپرسد و نه اجازه میگیرد. پس همیشه باید دقت نمود که به طور کلی سؤالاتی مبنی بر این که خدا چرا این را فرمود و آن را نفرمود، غلط است. وانگهی خداوند متعال مکرر در کلام وحی تکرار و تأکید نموده است که آن چه رسول اکرم (ص) فرمود را بپذیرید، او را اطاعت و از او تبعیت کنید، در هر موردی سؤال، شبهه یا حتی اختلاف داشتید به او رجوع کنید و تفسیر و تأویل آیات را نیز از او بپرسید.
الف - اما در عین حال از آنان سؤال نمایید که آیا در آیات قرآن مجید جستجویی نموده و آیهای نیافتهاند و یا اصلاً جستجو هم ننمودند؟! اتفاقاً از مواردی که حق تعالی وعده نموده و مفصل در این خصوص بیان نموده، مسئلهی حکومت و بر پایی قسط و عدل جهانی است. و چنان چه فرمود: وعدهی او حق است و هیچ تخلفی در آن رخ نمیدهد و حتماً محقق میگردد.
«وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنی لا یُشْرِکُونَ بی شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ» (النور - 55)
ترجمه: خداى توانا به آن دسته از شما (امت آخر الزمان) که ایمان آوردند (و بیاورند) و عمل نیک انجام دادند (و بدهند) وعده داده (و مىدهد) که آنان را خلیفه زمین، گرداند. همانگونه که پیشینیان ایشان را خلیفه گردانید. و حتماً آن دین و آئینى را که خدا براى آنان پسندیده دانسته است تمکین و قدرت دهد. و قطعاً خوف و بیم ایشان را به امنیت و آرامش تبدیل خواهد کرد. آنان مرا پرستش مىکنند، و هیچ چیزى را (در عبادت) شریک من قرار نخواهند داد. و افرادى که بعد از این جریان کافر شوند ایشانند که فاسقانند.
چنان چه مشهود است حق تعالی در همین یک آیه به چند نکتهی مهم اشاره نموده است که عبارتند از: این حکومت به دست مؤمنین برقرار میگیرد – حکومت آنها بر سرتاسر زمین خواهد بود (جهانی است) – دین اسلام حاکم خواهد شد – خوف مردم، از فقر، ظلم، آینده و ...، به امنیت مبدل خواهد شد – در آن دوره همهی مؤمنین به اوج ایمان و اخلاص میرسند و از شرک جلی و خفی، عمدی و سهوی دور خواهند ماند و هیچ چیز را با خدا شریک نخواهند گرفت – از آن پس هر کس گمراه و کافر شود، هیچ بهانهای ندارد و گمراهی و کفرش از فسق خودش است.
بدیهی است که تحقق این وعدهی الهی و خلافت بر زمین، به دست خلیفهی او در زمین انجام میپذیرد. لذا هنگامی که از پیامبر اکرم (ص) و سایر اهل بیت (ع) در مورد چگونگی این آیه سؤال میکنند، همگی تصدیق و تصریح مینمایند که این آیه در خصوص ظهور و حکومت جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف میباشد.
ب – در آیهی دیگری خداوند منان تصریح مینماید که وعدهی برقراری حکومت جهانی را حتی در کتب پیشین داده است. این حکومت در اختیار «عباد صالح» خواهد بود و بدیهی است که حاکم آن نیز «عبد صالح» میباشد و در احادیث تصدیق شده که او آخرین ائمه (ع)، حضرت مهدی سلام الله علیه می باشد:
«وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ» (الأنبیاء - 105)
ترجمه: و ما قطعاً بعد از ذکر (کتاب آسمانی)، در زبور نوشتیم: که بندگان صالح و نیکرفتار من وارث (حکومت) زمین خواهند شد.